Friday, November 7, 2008

Heidegger Passages

Heidegger is discussed in the following passages from the correspondence with Lowith:

23.2.50

From Strauss to Lowith

“Was die Holzwege angeht, so stimme ich mit Ihrem allgemeinen Urteil uberein: Heidegger ist der starkste heute lebende Geist. Einen Philosophen will ich ihn nicht nennen – er selbst will ja kein Philosoph mehr sein – ich weiss nicht, ob ein wahrer Philosoph ein Mensch guten Willens sein muss – aber das weiss ich, dass ein schlechter Wille das Philosophieren zerstort und Heidegger ein schlechter Kerl ist: der Kontrast zwischen der noblesse Nietzsches und der genialen Muffigkeit Heideggers ist erschlagend. Zuletzt ist das ganz uninteressant: zuletzt kommt es in der Tat auf die Qualitat seiner Argumente an. Und da muss man in der Tat sagen, dass Heidegger alles, was in unserem Jahrhundert da war und da ist, unwiderruflich erledigt hat. Das Problem ist zuletzt nur, ob er in seiner Kritik an Plato recht hat. Seine dogmatische-historistische Ablehnung jedes Zuruck ist belanglos: es kommt allein darauf an, ob die Unterordnung der Frage nach dem Sein under der Frage nach dem vorzuglich Seienden legitim oder, wie H. behauptet, illegitim ist. Hochst charakteristisch ist H’ Aufsatz uber Anaximander, in dem die Unverganglichkeit oder Unsterblichkeit des apeiron mit keinem Wort erwahnen wird: da bleibt das absolute Dunkel, das Sein und Zeit uber das Seiende (zum Unterscheid von Sein) geworfen hat, indem gesagt wurde: Sein, nicht Seiende, gibt es nur, wofern es Dasein gibt. Also gibt es Seiendes ohne Sein? Dieser dunkelste Punkt wird in den spateren Veroffentlichungen noch weiter verdunkelt.

Translation:

As for what Holzwege concerns, I agree with your general opinion. Heidegger is the strongest Geist alive today. I don't want to call him a philosopher -- he doesn't either -- and I don't know if a philosopher must be a man of good willl, but I do know this, a bad will destroys philosophy, and Heidegger is a lousy character: the contrast between the nobility of Nietzsche and the brilliant mugginess of Heidegger is striking. But ultimately that's irrelevant, ultimately what matters is the quality of his arguments, and in that regard one is forced to acknowledge that Heidegger has irrefutably surpassed all that in our time is and has been. The only problem is ultimately if he is right in his criticism of Plato. His dogmatic-historical denial of every return is irrelevant: the only issue is whether the subordination of the question of being to the question of the higher beings is legitimate or, as H. argued, is illegitimate. Highly characteristic is H.'s article on Anaximander, in which the eternity or deathlessness of the unlimited is cited without a word: there remains the absolute darkness, which S&Z had thrown over the beings, in which it was said: being, not beings, there are only, as long as there is Dasein. Does that mean there are beings without being? This darkest point is only further darkened in the later publications.

21.12.51 Lowith

Die Kritik an Heidegger hat demgemass die Aufgabe, die Modernitat gerade des spaten Heidegger klarzumachen. Es genugt aber nicht zu zeigen, dass der “spate” Heidegger mit S. und Z. gebrochen hat, obwohl er dies einfach leugnet – Sie zeigen genugend, dass er hier die Unwahrheit sagt --, sondern dass er in einem tiefern Sinn mit seiner Selbst-Auslegung recht hat – ie dass die primate Motivation von S. und Z. in dein Holzwgen erhalten ist. Man sieht dies sofort, wenn man den “Idealismus” oder “Subjektivismus” von S. und Z. mit demjenigen des deutschen Idealismus vergleicht: die Ersetzung des souveranen Ich durch die Existenz. Und der Fortschritt von Existenz zu Sein ist so notwendig, dh so vernunftig, wie der von der deutschen Jugendbewegung (der Aura von S. und Z.) zu der merkwurdigen Reife von heute (vermittelt durch die Entdeckung der Reife und besonnen Weisheit in 1933; Ende von “Selbstbehauptung der deutschen Universitat” – der Punkt des Uberschlages der deutschen Jugendbewegung in die Besonnenheit – wenn hier etwas komisch ist, so liegt es nicht an mir). Mir scheint, dass die Dunkelheiten, ja absurditat von S. und Z. (es gibt Seiendes – nicht Sein – wenn es kein Dasein gibt – dh es gibt Seiendes, wenn es kein Sein gibt) nur dann und allerdings dann zu den Holzwegen fuhrt, wenn der vornherein nie bezweifelte, dogmatische Historismus auch weiter nicht bezweifelt wird.

Translation:

The criticism of Heidegger has consequently the goal of making clear the modernity of the late Heidegger. It does not suffice to show that the late Heidegger has broken with Being and Time, although he simply denies this - you show convincingly that this is false - but that in a deeper sense, Heidegger's self-interpretation is right -- ie that the motivation of Being and Time is preserved in Holzwege. One sees this immediately if one compares the "idealism" or "subjectivism" of Being and Time with that of German idealism: the displacement of the sovereign I by existence. And the itinerary from existence to being is so necessary, that is to say, so predictable, as that of the German youth movement (the milieu of Being and Time) to the remarkable fruition of today (mediated by the discovery of maturity and prudent wisdom in 1933: the end of the "Self-Assertion of the German University" - the point of the transformation of the German youth movement into reasonableness -- if there is something funny here, I don't get it). It seems to me that the obscurities and even absurdities of Being and Time (there are beings -- not being -- if there is no Dasein, that is to say, there are beings when there is no being) leads, and only then, to Holzwege, if the heretofore unscrutinized, dogmatic historicism is left unquestioned.

12.13.60 Lowith

I am not sure however that you are right in what you say about the “lasting” (das Bleibende). This is the same as the eternal only if das Ewige is understood as derivative from ewe, aevum, aion, ie something in time and not lasting for ever and ever. It is, I believe, essential to Heidegger that there is nothing eternal in the sense of nunc stans, or sempiternal: the finiteness of the being of the world, temporally and also spatially is, as far as I understand, still essential to Heidegger. I also do not entirely agree with you regarding Sein needing man. I believe that Heidegger’s view is supported by the difficulties to which the alternative is exposed: the self-sufficient God as the ens perfectissimum which necessarily leads to the radical degradation and devaluation of man. Differently stated, if Heidegger were wrong, man would be an accident, there would be no essential harmony between thinking and being, the hopeless difficulty of Kant’s thing in itself would arise.

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